Bureau Huisvesting gemeente Nijmegen


ArchiefvormerBureau Huisvesting gemeente Nijmegen
Andere namenBureau Huisvesting en Evacuatie gemeente Nijmegen
Archief1434 Vergunningen onttrekking woningvoorraad Gemeente Nijmegen
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
RechtsvormOverheid
Datering1944-1998
PlaatsNijmegen, Groesbeekseweg 329 (1945-1947)
, Hertogstraat 50 (1947-1948)
, St. Canisiussingel 5 (1950-1950)
, St. Canisiussingel 10a (1951-1959)
, St. Canisiussingel 26 (1960-1969)
, Mariënburg 25 (1969-1983)
, Burg. Hustinxstraat 2-4 (1983-1998)
Algemene contextNa de verwoestingen in de Tweede Wereldoorlog was de woningnood in Nijmegen erg groot: veel woningen waren verwoest of zwaar beschadigd, terwijl de bouw van nieuwe woningen moeizaam op gang kwam. Daarbij nam de vraag naar woonruimte toe door uitgestelde huwelijken en de geboorte van veel kinderen na de oorlog.
De Woonruimtewet, die op 1 oktober 1947 in werking trad, moest een goede woonruimteverdeling bevorderen en zorgen dat ook mensen met lage inkomens onderdak konden vinden. Bureau Huisvesting werd op lokaal niveau verantwoordelijk voor de uitvoering.
GeschiedenisDe instelling van een Bureau Huisvesting en Evacuatie volgde in 1944 op de bevrijding en mogelijk al op het bombardement van 22 februari. In 1945-1948 was bij het bureau een Commissie Zakenpanden ondergebracht, vanaf 1948 tot 1966 ook de Commissie van Advies voor de Woonruimteverordening (Commissie als bedoeld in art. 5 der Woonruimtewet 1947).
Huisvesting en Evacuatie bleef een apart bureau tot 1 oktober 1966. Vanaf die datum werd Bureau Huisvesting afdeling IX van de Gemeentelijke Sociale Dienst, in 1970-1971 afdeling 5. In 1983 besloot het gemeentebestuur de afdeling Huisvesting onder te brengen bij de Dienst (Publieke Werken en) Volkshuisvesting, vanaf 1985 deel van de Harde Sector. De afdeling werd gehuisvest in het complex Metterswane.

Per 1 januari 1999 ging het bureau als Bureau Woonkwaliteit op in de afdeling Bouwen en Wonen van de Directie Grondgebied.
Functies, beroepen of activiteitenBureau Huisvesting hield zich aanvankelijk bezig met het verschaffen van onderdak aan dakloos geworden personen. Vanaf 1947 voerde het bureau de Woonruimtewet 1947 en de daarmee verband houdende regelingen uit. Het bureau had tot taak de beschikbare woonruimte zo doelmatig mogelijk te verdelen. Daartoe registreerde Huisvesting woningzoekenden en leeggekomen woonruimte en verleende het vergunningen voor het onttrekken van woningen aan de woningvoorraad. Een woningeigenaar die het oneens was kon zich richten tot de commissie van advies.

Men kon in de jaren ’90 bij het bureau terecht voor aanvragen van woonvergunningen (later: huisvestingsvergunningen) en voor aanvragen voor huursubsidie.
Structuur of genealogieEind 1949 bestond het personeel uit een chef, een commies eerste klasse en 20 man overig personeel. De commissie van advies had twee kamers.
Bron(nen)Nabuurs, N., Lokaal bestuur en gemeentelijke overheid te Nijmegen, 1945-1984, Gemeentearchief Nijmegen, Nijmegen, 1996.