Commissie voor de Bestudering van het Vraagstuk betreffende de Instelling van Contactcommissies (tussen Gemeentebestuur, Middenstand en Bedrijfsleven) Nijmegen


ArchiefvormerCommissie voor de Bestudering van het Vraagstuk betreffende de Instelling van Contactcommissies (tussen Gemeentebestuur, Middenstand en Bedrijfsleven) Nijmegen
Andere namenCommissie voor de Bestudering van het Vraagstuk betreffende de Instelling van Contactcommissies Nijmegen
Archief18 Commissie voor de Bestudering van het Vraagstuk betreffende de Instelling van Contactcommissies (tussen Gemeentebestuur, Middenstand en Bedrijfsleven) Nijmegen
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
Datering1936
PlaatsNijmegen (1936-1936)
Algemene contextGemeenteraadslid G.F. Peeters constateerde in 1935 dat vraagstukken waarmee het stadsbestuur te maken kreeg door de economische crisis steeds ingewikkelder werden. Om de contacten en saamhorigheid tussen burgers, bedrijven en de gemeenteraad te vergroten pleitte hij voor het instellen van zogenoemde contactcommissies, ofwel commissies van advies aan Burgemeester en Wethouders. Daarin zouden diverse belangengroepen en vertegenwoordigers van de gemeente met elkaar van gedachten kunnen wisselen over problemen die op verschillende terreinen speelden. Intussen verzochten diverse organisaties de raad om zulke contactcommissies op te richten.
GeschiedenisDe gemeenteraad gaf op 30 december 1935 de opdracht tot het instellen van een commissie, die de samenstelling en werkwijze van de bedoelde contactcommissies voorbereidde. Deze ‘Raadscommissie ad hoc ter bestudering van het vraagstuk inzake de zogenaamde Contactcommissie’s’ werd op 9 januari 1936 geïnstalleerd. Op 13 juli 1936 vond de laatste van in totaal zes vergaderingen plaats.
Op 4 mei 1936 publiceerde de commissie haar rapport, dat onder meer inging op de juridische mogelijkheden voor het opzetten van contactcommissies, op de wenselijkheid ervan en op de samenstelling ervan. Na de laatste vergadering werd de commissie ontbonden. In 1937 werden de eerste contactcommissies ingesteld.
Functies, beroepen of activiteitenDe opdracht van de raadscommissie werd als volgt geformuleerd: ‘met de verzoekende organisaties overleg te plegen om te komen tot een blijvend contact van de zijde der Gemeente met de verschillende gecentraliseerde maatschappelijke groepen (…)’ en ‘om zich ook omtrent de geheele ordeningsgedachte uit te spreken’. Vanuit de gemeenteraad werd druk uitgeoefend om uiterlijk op 1 maart 1936 de bevindingen te rapporteren.
Structuur of genealogieDe commissie bestond uit zeven gemeenteraadsleden (onder wie de voorzitter) en de griffier ter secretarie als secretaris.