683 Parochie Maria Geboorte Lent 1851 - 1991


Hoofdcategorie 18 Religie en levensbeschouwing
Subcategorie 18.1 Katholicisme
Archiefvormer Parochie Maria Geboorte Lent (1851-1991)
Periode 1851 - 1991
Omvang 6,25 m.
Openbaarheid Deels openbaar
Verantwoording W.J. Meeuwissen (2006)
Geschiedenis van het archief Het archief werd voorheen bewaard in de pastorie van Lent.
Slechts enkele archiefstukken, voornamelijk tekeningen, bleken in een zodanig slechte toestand te verkeren dat zij moesten worden gerestaureerd. Dit is inmiddels, met toestemming van het parochiebestuur, gedaan. Voor het overige verkeerde het archief bij de overbrenging in een heel behoorlijke toestand. Hoewel er veel bewaard is gebleven, zal wie het archief raadpleegt al snel bemerken dat er in de loop van de tijd ook heel wat stukken moeten zijn verdwenen. Om maar één voorbeeld te noemen: over de vele kapelaans die de parochie heeft gekend is amper nog iets terug te vinden.
Verwerving Het archief is in 1996 gedeponeerd bij het Regionaal Archief Nijmegen om daar te worden geïnventariseerd. Voor de overbrenging naar Nijmegen hebben het bestuur van de historische vereniging Marithaime te Elst en met name het bestuurslid, de oud-rijksarchivaris in Gelderland, drs G.J. Mentink, zich beijverd. In 1994 werd door de secretaris van het kerkbestuur nog een hoeveelheid archiefstukken uit meer recente jaren ter aanvulling overgedragen.
Het archief is eigendom van de parochie en is na het gereedkomen van deze inventaris met toestemming van het aartsbisdom Utrecht in bruikleen gegeven aan het Regionaal Archief Nijmegen.
Aanvullingen In 2010 is een acquisitie toegevoegd. Zie nummer 905 in de rubriek 2.: documentatie.
Ordening De inrichting van de inventaris kent een hoofdindeling naar de beide archiefvormers, de pastoor en het kerkbestuur. Binnen elk van deze twee afdelingen staan de stukken van algemene aard voorop. Dit zijn de stukken die alle onderwerpen van die afdeling tegelijk betreffen. Daarna volgen de stukken betreffende de afzonderlijke onderwerpen. Daarbij komen de stukken over organisatie en bevoegdheden het eerst en vervolgens de stukken over de taakuitoefening.
Aan het eigenlijke parochiearchief, gevormd door pastoor en kerkbestuur, zijn de archieven toegevoegd van twee nauw aan de parochie gelieerde instellingen, het Parochieel Armbestuur en de Lentse afdeling van de St. Vincentiusvereniging.

Verantwoording van de inventarisatie.
Jan Beens, inspecteur bij het Regionaal Archief Nijmegen, is behulpzaam geweest bij het vervaardigen van een deel van de eerste, voorlopige beschrijvingen.
Bij de inventarisatie bleek dat het archief en de daarbij gedeponeerde archieven in de loop van de jaren volledig door elkaar waren geraakt. Van een oorspronkelijke ordening of ordeningen was weinig meer te bespeuren. Er kon alleen worden vastgesteld - vanwege het voorkomen van oude nummeringen - dat de eertijds talrijke financiële bescheiden, zoals nota's, per jaar waren geordend als bijlage bij de jaarrekeningen.
Zoals hierboven al is uiteengezet, zijn in de inventaris de stukken van het eigenlijke parochiearchief in twee blokken of hoofdafdelingen gerangschikt. Het ene blok bevat de stukken die de pastoor in zijn hoedanigheid van zielenherder en bestuurder van de parochie heeft ontvangen en opgemaakt. In het andere blok zijn de stukken die de neerslag vormen van het functioneren van het kerkbestuur geplaatst. Deze aangebrachte tweedeling zou men een reconstructie van de oude toestand mogen noemen. Nieuw daarentegen is de opzet volgens welk elk archiefstuk binnen het grote geheel zijn plaats heeft toebedeeld gekregen. In deze opzet staan in elk van beide afdelingen de stukken van algemene aard voorop. Dit zijn bescheiden die niet in een van de rubrieken betreffende een specifiek onderwerp konden worden ondergebracht, omdat ze over alle onderwerpen van de desbetreffende afdeling tegelijk handelen. Na de stukken van algemene aard volgen in beide afdelingen de stukken over de bijzondere onderwerpen. In de afdeling waarin de stukken afkomstig van de pastoors zijn opgenomen, vindt men onder de bijzondere onderwerpen als eerste de bescheiden betreffende de parochie als instelling vermeld, alsmede die betreffende de pastoor als zodanig. Daarna volgen de bescheiden die betrekking hebben op de taakuitoefening door de pastoors. Daarbij zijn de uitgeoefende taken in rubriekhoofdjes benoemd en zijn daaronder de archiefstukken geplaatst die daarop betrekking hebben.
Een vergelijkbare opzet is gevolgd in de afdeling met de stukken van het kerkbestuur en eveneens bij de indeling van de bescheiden van de twee gedeponeerde archieven.
Voorwaarden voor raadpleging Het aartsbisdom heeft met het oog op de bescherming van de privacy van de parochianen, de parochiegeestelijkheid en derden of vanwege het kerkelijk belang beperkende voorwaarden met betrekking tot de openbaarheid van het archief gesteld. Bepaald is dat de archiefstukken jonger dan 50 jaar niet mogen worden geraadpleegd. Voor de raadpleging van archiefstukken ouder dan 50 jaar maar jonger dan 75 jaar is voorafgaande, schriftelijke toestemming van de gemeentearchivaris vereist. Stukken ouder dan 75 jaar, de meeste stukken, mogen vrijelijk worden geraadpleegd.
AanvraaginstructieOpenbare archiefstukken kunnen via de website en in de studiezaal van het Regionaal Archief Nijmegen worden aangevraagd. Om een archiefstuk aan te vragen via onze website, gebruikt u de knop ‘Aanvragen’ op de detailpagina van het archiefstuk. Om een archiefstuk in de studiezaal aan te vragen noteert u op een aanvraagbriefje de naam van het archief en het inventarisnummer van het betreffende archiefstuk. Zie voor adres en openingstijden de website: https://regionaalarchiefnijmegen.nl.
Citeerinstructie Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met een verkorte aanhaling. Volledig: "Regionaal Archief Nijmegen (RAN), 683 Parochie Maria Geboorte Lent 1851 - 1991, inventarisnummer …." Verkort: "RAN, verkorte titel archief, inv.nr. …".