121 RK Parochiaal Armbestuur Nijmegen 1857 - 1966


Hoofdcategorie 14 Welzijn en maatschappelijke zorg
Subcategorie 14.1 Armenzorg en liefdadigheid
Hoofdcategorie 18 Religie en levensbeschouwing
Subcategorie 18.1 Katholicisme
Archiefvormer RK Parochiaal Armbestuur (1857-1966)
Periode 1857 - 1966
Omvang 6,8125 m.
Medium Papier
Openbaarheid Deels openbaar
Verantwoording R. Spanings (1988)
Geschiedenis van het archief Het archief van het R.K. PAB werd in 1981 aan het gemeentearchief geschonken, waarna in de volgende jaren nog enkele aanvullingen overgebracht werden. Vóór die tijd is het archief op meerdere plaatsen in Nijmegen bewaard.
Van de periode voor de Tweede Wereldoorlog zijn veel stukken verloren gegaan. Bij het bombardement van de stad op 22 februari 1944 gingen bijna alle bezittingen van het R.K. PAB verloren, inclusief gedeelten van het archief. Gelukkig echter niet het gehele archief, zoals aanvankelijk aangenomen werd, mogelijk omdat het niet centraal bewaard werd. Enkele belangrijke notulenboeken werden wel zwaar beschadigd, maar een groot deel van de inhoud is toch gespaard gebleven. Het bejaardenhuis Huize St. Anna had na 1928 weliswaar een eigen archiefruimte, maar dat is geen garantie gebleken voor een goede bewaring van de archivalia, die daar berustten.
Voor het bombardement was het archief van het R.K. PAB opgeborgen in het administratiegebouw aan de Doddendaal. Tijdens de oorlogsjaren werd er over gesproken om het archief over te brengen naar het bejaardenhuis aan de Groesbeekseweg, maar gezien de brandschade in 1944 is dat blijkbaar niet gebeurd. Na het bombardement werden achtereenvolgens panden in de Groenestraat, Borneostraat, Van Nispenstraat en Van Slichtenhorststraat als administratiegebouw betrokken. In de jaren vijftig verhuisde de administratie uiteindelijk naar Huize St. Anna aan de Groesbeekseweg, waar het in de archiefkluis ondergebracht werd.
Ondanks het verlies van belangrijke delen van het archief kan een redelijk overzicht van de geschiedenis van het R.K. PAB gereconstrueerd worden. De toenmalige secretaris Francken heeft bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan in 1932 aan de hand van de notulenboeken namelijk een uitvoerig historisch verslag geschreven, dat gelukkig bewaard is gebleven.
Na de opheffing van het R.K. PAB is het archief, samen met dat van de Stichting Huize St. Anna, uiteindelijk terecht gekomen op het bejaardenhuis Huize de Honinghoeve, vanwaar het zoals vermeld in 1981 naar het gemeentearchief overgebracht werd.
Verwerving Dit archief is aangetroffen als gedeponeerd archief in het archief van de R.K. Stichting Huize St. Anna Nijmegen, 1957 - 1972 (archiefnr. 120).
Het archief van het R.K. PAB werd in 1981 aan het gemeentearchief geschonken, waarna in de volgende jaren nog enkele aanvullingen overgebracht werden.
Aanvullingen 2006
Selectie Een aantal stukken is vernietigd, voornamelijk kladkasboeken, offertes, magazijnkaarten, declaraties Sociale Dienst en sollicitatiestukken van niet-benoemden.
Ordening Het archief van het R.K. PAB bestrijkt de periode 1857 - 1966. Het beginjaar komt overeen met het oprichtingsjaar en het jongste stuk dateert van 1966, het jaar waarin het R.K. PAB is opgeheven. Bij de eigendomsbewijzen bevinden zich enkele oudere stukken, die als retroacta bij het archief horen. Zoals vermeld is een groot gedeelte van het archief tengevolge van de oorlogshandelingen in 1944 verloren gegaan, maar ook van na deze periode ontbreken belangrijke gedeelten, zoals stukken over de opheffing. Ten gevolge daarvan bleek het soms niet gemakkelijk om helder inzicht te krijgen in archiefvorming en -beheer.
Na de overdracht aan het gemeentearchief is een plaatsingslijst opgemaakt, aan de hand waarvan een globaal overzicht verkregen werd van de aard en omvang van de aanwezige archivalia. Hieruit bleek al snel dat niet het "gehele archief een prooi der vlammen" is geworden, want met name de notulen, hoewel een paar registers ernstig door brand zijn aangetast, zijn voor een groot deel bewaard gebleven. Tijdens de inventarisatie werd in het archief ook een lijst van de "totale PAB-correspondentie" aangetroffen, opgemaakt in 1957. De aldaar vermelde stukken werden over het algemeen tijdens de inventarisatie teruggevonden. De indeling op die lijst is bij de ordening van het archief gehandhaafd. Zo staat de alfabetisch op onderwerp geordende correspondentie (inv.nrs. 8 - 17) op de lijst vermeld als "Algemene correspondentie PAB. A - Z",
de stukken over het Jos Reyaltfonds onder "bezit", de correspondentie over onderwijs en scholen onder "scholen" en de stukken vermeld onder Bestuur onder "Hoofdbestuur".
Het was aan de hand van deze lijst vrij eenvoudig de oorspronkelijke ordening in grote lijnen te handhaven en waar nodig te herstellen.
Opvallend in genoemde lijst is het ontbreken van notulen en van veel stukken over bejaardenzorg.
De behandeling van de stukken over bejaardenzorg en het gebouw Huize St. Anna verdient een nadere uitleg. Zoals in het Historisch Overzicht aangegeven staat is er tot 1957 geen sprake van een zelfstandig orgaan.
Bij de betrekking van het nieuwe gebouw St. Anna in 1927 besloten de regenten van het R.K. PAB om door en uit hun midden vijf personen aan te wijzen, die de dagelijkse leiding van het bejaardenhuis op zich zouden nemen, verantwoordelijk aan en juridisch vallend onder de regenten van het R.K. PAB. Zo werd het dagelijks bestuur belast met de exploitatie van het gebouw, de benoeming van huishoudelijk en verzorgend personeel, de verantwoording van het gevoerde financieel beleid (met gelden van het R.K. PAB) en de verzorging van de bejaarden. De verhouding tussen het bestuur van het R.K. PAB en het dagelijks bestuur van Huize St. Anna is vergelijkbaar met die tussen het R.K. PAB en de ziekenverzorging (Canisiusziekenhuis) en die tussen het R.K. PAB en het onderwijs (scholen).
Gezien de betrokkenheid van het R.K. PAB met Huize St. Anna en de wisselende bevoegdheden en taakafbakening is besloten de stukken van het bestuur van Huize St. Anna niet als zelfstandig archief te beschouwen.
De materiële toestand van het archief is goed, met uitzondering van enkele notulenboeken (inv.nrs. 1 - 3)
Voorwaarden voor raadpleging Stukken jonger dan vijftig jaar, die handelen over personen, zijn niet openbaar.
AanvraaginstructieOpenbare archiefstukken kunnen via de website en in de studiezaal van het Regionaal Archief Nijmegen worden aangevraagd. Om een archiefstuk aan te vragen via onze website, gebruikt u de knop ‘Aanvragen’ op de detailpagina van het archiefstuk. Om een archiefstuk in de studiezaal aan te vragen noteert u op een aanvraagbriefje de naam van het archief en het inventarisnummer van het betreffende archiefstuk. Zie voor adres en openingstijden de website: https://regionaalarchiefnijmegen.nl.
Citeerinstructie Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met een verkorte aanhaling. Volledig: "Regionaal Archief Nijmegen (RAN), 121 RK Parochiaal Armbestuur Nijmegen 1857 - 1966, inventarisnummer …." Verkort: "RAN, verkorte titel archief, inv.nr. …".