ArchiefvormerRegionaal Archief Nijmegen
Andere namenGemeentearchief Nijmegen (1999-2001)
Het Archief, centrum voor stads- en streekhistorie Nijmegen (2001-2005)
RAN
Archief684 Collectie Particuliere websites
716 Fotocollectie Nijmegen
720 Collectie noodopvang vluchtelingen Heumensoord
1601 Verhalenbank Nijmegen
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
RechtsvormOverheid
Datering1999
PlaatsNijmegen, Mariënburg 95 (1999-2001)
, Mariënburg 27 (2001)
Voorganger(s)Gemeentearchief Nijmegen
Algemene contextHet Gemeentearchief was een zelfstandige dienst tot 1996, toen het onderdeel werd van de Publieksdienst. In de jaren daarna behield het een grote zelfstandigheid. Bij een grote gemeentelijke reorganisatie werd het Gemeentearchief per 1 januari 1999 ondergebracht in de directie Inwoners.
GeschiedenisHet Gemeentearchief verhuisde in 2001 van het Arsenaal naar het nieuwe ‘culturele kwartier’ aan de noordzijde van het grondig gereconstrueerde Mariënburg. Daar waren al de bibliotheek en filmhuis LUX gevestigd.

Omdat de gemeentelijke afdeling vanaf ongeveer 2000 niet meer alleen Nijmeegse particuliere en overheidsarchieven maar ook (overheids-)archieven van omliggende gemeenten beheerde, veranderde de naam van het Gemeentearchief in 2001 in ‘Het Archief, centrum voor stads- en streekhistorie Nijmegen’. Sinds 2005 is de naam ‘Regionaal Archief Nijmegen’.

Het verzorgingsgebied werd door aansluiting van meerdere gemeenten vergroot tot het gehele Land van Maas en Waal en het Rijk van Nijmegen, inclusief de in 2015 opgeheven gemeenten Ubbergen en Millingen aan de Rijn, maar exclusief de gemeente Groesbeek. Later lieten ook de gemeenten Lingewaard en Mook en Middelaar hun archieven beheren door het RAN. De gemeente Berg en Dal bewaart haar archief in het eigen gemeentehuis.

Per 1 januari 2012 onderging de gemeente Nijmegen opnieuw een grote reorganisatie, waarbij de directies verdwenen. Het RAN vormde nu samen met Publiekszaken één van de afdelingen die onder de Gemeente Nijmegen vallen. Sinds medio 2018 hoort het RAN bij de afdeling Personeel, Informatie en Facilitaire Zaken.
Functies, beroepen of activiteitenHet in goede, geordende en toegankelijke staat bewaren en ter beschikking stellen van overheidsarchieven en particuliere archieven en collecties.
Structuur of genealogieHet RAN had (in 2005) drie bureaus: Beheer, Dienstverlening en Inventarisatie. Beheer en Dienstverlening werden in 2009 samengevoegd en sinds 2017 is het RAN één bureau met aan het hoofd een bureauhoofd.