Directie Wijk en Stad Gemeente Nijmegen


ArchiefvormerDirectie Wijk en Stad Gemeente Nijmegen
Andere namenDWS
Archief1106 Directie Wijk en Stad (DWS)
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
RechtsvormOverheid
Datering2003-2011
PlaatsNijmegen, Stationsplein 13 (2003-2005)
, Korte Nieuwstraat 6 (2005-2011)
Voorganger(s)Directie Strategie en Projecten Gemeente Nijmegen
Directie Wijkaanpak en Leefbaarheid Gemeente Nijmegen
Algemene contextBij de vaststelling door de gemeenteraad van de nieuwe gemeentelijke organisatiestructuur in juli 1998 was besloten na twee jaar te evalueren of een samenvoeging van de directies Wijkaanpak en Leefbaarheid (DWL) en Strategie en Projecten (DSP) zou renderen. Die evaluatie, medio 2001, concludeerde dat dat het geval was. Daarbij kwam dat het collegeakkoord voor 2002-2006 om een stevige organisatie van de wijkaanpak vroeg.
GeschiedenisOp 1 april 2003 stemde het college van burgemeester en wethouders in met de samenvoeging, met terugwerkende kracht per 1 januari 2003, van beide directies tot de directie Wijk en Stad.

Het aantal formatieplaatsen bedroeg in 2003 ruim 84, in 2009 96 en in 2010 89. Het aantal medewerkers bedroeg in 2004 92. Ongeveer 10 ervan hadden geen vast dienstverband.

DWS droeg verantwoordelijkheid voor de volgende sturende programma’s:
* Wijkaanpak
* Grondbeleid
* Onderzoek en statistiek
* Grotestedenbeleid (GSB)/Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid (GSO)
* Stedelijke Strategie en Externe betrekkingen

Het Ontwikkelingsbedrijf richtte zich vooral op planexploitatie en -ontwikkeling en op het project Ruimte voor de Waal. Dat laatste behelsde de aanleg van een extra watergeul in de binnenbocht van de Waal bij Lent (de latere Spiegelwaal), waarvoor veel grond moest worden verworven.

Zes wijkposten, die onder Wijkmanagement vielen, bestonden zeker tot in 2003: Oud-West, Waterkwartier, Willemskwartier/Goffertwijken, Hatert, Lindenholt en Neerbosch-Oost. Wijkpost Lindenholt bestond in 2005 niet meer.

Een wereldwijde economische crisis en daaruit voortvloeiende bezuinigingen op landelijk niveau dwongen de gemeente Nijmegen rond 2010 tot een flinke reorganisatie. Deze reorganisatie was ook nodig om de gemeentelijke overheid beter te laten inspringen op landelijke beleidswijzigingen. Per 1 januari 2012 werden de zes resterende directies opgeheven en kwam er een nieuwe gemeentelijke structuur waarin alle afdelingen onder een vierkoppige directieraad vielen.
Functies, beroepen of activiteitenDe hoofdtaken waren naar de verschillende afdelingen te verdelen:
* De afdeling Strategie en Programmeren was verantwoordelijk voor citymarketing en het organiseren van lobbytrajecten en aanvullende projectfinanciering.
* Het Ontwikkelingsbedrijf startte projecten op die met bouwen, wonen en werken te maken hadden.
* Wijkmanagement coördineerde de aanpak van problemen in de wijken waar dat het hardste nodig was.
* Onderzoek en Statistiek voorzag de gemeente van betrouwbare informatie ten behoeve van het gemeentelijk beleid.
Structuur of genealogieIn 2003 waren er onder de directie (P000), het secretariaat en de stafafdeling Planning en Control (P100) de volgende lijnafdelingen:
* P200: Strategie en Programmeren
* P300: Ontwikkelingsbedrijf (Projectmanagement, Grondzaken en Planeconomie)
* P400: Wijkmanagement
* P500: Onderzoek en Statistiek

Planning en Control werd in 2004 gesplitst in een afdeling Bedrijfsvoering (vanaf 2011 Bedrijfsondersteuning genoemd) en een afdeling Control. In 2006 was er ook een stafafdeling Juridische Zaken.