Directie Stadsbedrijven Gemeente Nijmegen


ArchiefvormerDirectie Stadsbedrijven Gemeente Nijmegen
Andere namenDSB
Archief1103 Directie Stadsbedrijven (DSB)
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
RechtsvormOverheid
Datering1999
PlaatsNijmegen, Graafseweg 104 (1999-2000)
, Nieuwe Dukenburgseweg 21 (2000-2011)
, Passage Mariënburg 8b (1999-2003)
Voorganger(s)Bestuurscommissie Wijkaccommodaties Nijmegen
Algemene contextVan 1985 tot en met 1998 was de gemeente Nijmegen opgebouwd volgens het dienstenmodel, waarin alle diensten op hun eigen beleidsterrein verantwoordelijk waren voor zowel het maken van beleid als de uitvoering daarvan. De diensten waren echter steeds meer als eilanden gaan functioneren, wat ten koste ging van de beleidsuitvoering en de dienstverlening aan de klant. Ook landelijke ontwikkelingen maakten een aanpassing van de organisatie van de gemeentelijke structuur noodzakelijk.

Per 1 januari 1999 ging de gemeente Nijmegen over op een directiemodel: er kwamen zeven directies, waarmee de organisatie als geheel platter werd. Een van de directies was Stadsbedrijven.
GeschiedenisStadsbedrijven was de enige directie die uitsluitend uitvoerend werk deed en nam opdrachten van andere directies aan. Per 1 september 2000 verhuisde de directie van het gebouw Graafse Poort naar een voormalig bedrijfsgebouw op bedrijventerrein Winkelsteeg. Enkele onderdelen, zoals bureau Toezicht, waren in de binnenstad gevestigd.

Stadsbedrijven begon in 1999 met 688 medewerkers (482 formatieplaatsen). In 2005 waren er 657 medewerkers werkzaam. Het aantal formatieplaatsen bedroeg in 2010 438.

Een wereldwijde economische crisis en daaruit voortvloeiende bezuinigingen op landelijk niveau dwongen de gemeente Nijmegen rond 2010 tot een flinke reorganisatie. Deze reorganisatie was ook nodig om de gemeentelijke overheid beter te kunnen laten inspringen op landelijke beleidswijzigingen. Per 1 januari 2012 werden de zes resterende directies opgeheven en kwam er een nieuwe gemeentelijke structuur waarin alle afdelingen onder een vierkoppige directieraad vielen.
Functies, beroepen of activiteitenDe bedrijven in deze directie zorgden in opdracht van andere gemeentelijke directies voor de gemeentelijke gebouwen en accommodaties, de openbare ruimte (tot 2007) en de interne dienstverlening.
Structuur of genealogieIn 1999 was er een directie met een stafafdeling Bedrijfsvoering en drie afdelingen:
* Facilitair Bedrijf: Servicecentrum, Informatiemanagement en Administratiecentrum
* Vastgoedbedrijf: Vastgoedmanagement, Accommodaties en Bouwservices
* Stadsbeheer: Uitvoering, Toezicht en Bedrijfsvoering/Bel en herstellijn.

In het kader van het project Keten Openbare Ruimte (KOR) werd in 2003-2006 de afdeling Openbare Ruimte opgesplitst en verdeeld over meerdere directies, waaronder Stadsbedrijven. In 2007 werd Openbare Ruimte weer in zijn geheel geplaatst onder de directie Grondgebied.

In 2003 kende Stadsbedrijven de volgende afdelingen onder de directie (B000) en stafafdeling Bedrijfsvoering (B100):
* B200: Vastgoedbedrijf
* B300: Stadsbeheer
* B400: Bureau Informatiemanagement
* B500: Openbare Ruimte

In 2005 waren de afdelingen als volgt gehergroepeerd:
* B200: Vastgoedbedrijf
* B500: Openbare Ruimte (toezicht, vergunningen, wijkonderhoud)
* B600: Servicebedrijf (of Servicecentrum)
* B700: Informatiemanagement
* B900: Accommodaties

In de loop van 2005 wijzigde de structuur opnieuw. Stadsbedrijven kende tot 2008 de volgende afdelingen:
* B200: Vastgoed
* B500: Openbare Ruimte (tot 2007)
* B600: Servicebedrijf
* B900: Accommodaties

Per 1 april 2008 werden Vastgoed en Accommodaties (waaronder ook Sportservice viel) samengevoegd tot Vastgoed, Sportservice en Accommodaties (VSA). Deze afdeling was verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke wijk-, sport- en recreatievoorzieningen. Zo bleven er tot en met 2011 twee afdelingen over:
* BV00: VSA
* BS00: Servicebedrijf (interne facilitaire dienstverlening)
Bron(nen)Archief van de Bestuursdienst Gemeente Nijmegen, inventarisnummer 574.