Directie Grondgebied Gemeente Nijmegen


ArchiefvormerDirectie Grondgebied Gemeente Nijmegen
Andere namenDGG
Archief1101 Directie Grondgebied (DGG)
1335 Bouwvergunningen gemeente Nijmegen
1434 Vergunningen onttrekking woningvoorraad Gemeente Nijmegen
1646 Hinderwetvergunningen gemeente Nijmegen
Soort entiteitOrganisatie
Type instellingOverheid
RechtsvormOverheid
Datering1999-2011
PlaatsNijmegen, Stationsplein 13 (1999-2004)
, Passage Mariënburg 8a (1999-2000)
, Passage Mariënburg 8b (2000-2004)
, Korte Nieuwstraat 6 (2004-2011)
Voorganger(s)Harde Sector Gemeente Nijmegen
Algemene contextVan 1985 tot en met 1998 was de gemeente Nijmegen opgebouwd volgens het dienstenmodel, waarin alle diensten op hun eigen beleidsterrein verantwoordelijk waren voor zowel het maken van beleid als de uitvoering daarvan. De diensten waren echter steeds meer als eilanden gaan functioneren, wat ten koste ging van de beleidsuitvoering en de dienstverlening aan de klant. Ook landelijke ontwikkelingen maakten een aanpassing van de organisatie van de gemeentelijke structuur noodzakelijk.

Per 1 januari 1999 ging de gemeente Nijmegen over op een directiemodel: er kwamen zeven directies, waarmee de organisatie als geheel platter werd. Een van de directies was Grondgebied.
GeschiedenisGrondgebied was naast Inwoners één van de twee beleidsdirecties. De directie telde in 2000 330 formatieplaatsen; in 2010 was dat aantal gestegen naar 500. Bouwen en Wonen en Openbare Ruimte waren de grootste afdelingen met elk ongeveer 85 formatieplaatsen in 2000.

De directie was deels gevestigd in de binnenstad en deels in het kantoorgebouw Metterswane aan het Stationsplein. Rond 2004 verhuisden alle afdelingen naar het stadhuis. Metterswane werd verhuurd en uiteindelijk verkocht. In 2019 ging het gebouw tegen de grond.

Een wereldwijde economische crisis en daaruit voortvloeiende bezuinigingen op landelijk niveau dwongen de gemeente Nijmegen rond 2010 tot een flinke reorganisatie. Deze reorganisatie was ook nodig om de gemeentelijke overheid beter te kunnen laten inspringen op landelijke beleidswijzigingen. Per 1 januari 2012 werden de zes resterende directies opgeheven en kwam er een nieuwe gemeentelijke structuur waarin alle afdelingen onder een vierkoppige directieraad vielen.
Functies, beroepen of activiteitenDe directie was verantwoordelijk voor de duurzame ontwikkeling en het beheer van de bebouwde en onbebouwde ruimte in de stad. Een aantal van de voornaamste taken:
* Opstellen van bestemmingsplannen
* Monumentenzorg
* Uitvoeren van archeologisch onderzoek
* Ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud van wegen, riolering en groenvoorzieningen
* Werven en bevorderen van werkgelegenheid
* Beoordelen en verstrekken van vergunningen voor evenementen
* Opstellen van woningbouwbeleid
* Uitvoeren van milieubeleid
* Beheren van algemene begraafplaatsen
Structuur of genealogieIn 1999-2005 vielen onder de Directie Grondgebied (G000) de volgende afdelingen:
G100: Stafafdeling Bedrijfsvoering (nog in 2003, in 2005 al weg)
G200: Stadsontwikkeling
G300: Bouwen en Wonen (BOWO)
G400: Economische Zaken (EZ)
G500: Openbare Ruimte (OR)
G600: Milieu
G700: Projectbureau

In het kader van het project Keten Openbare Ruimte (KOR) werd in 2003-2006 de afdeling Openbare Ruimte opgesplitst en verdeeld over meerdere directies, waaronder Grondgebied en Stadsbedrijven. In 2007 werd Openbare Ruimte weer in zijn geheel geplaatst in de Directie Grondgebied.

In 2011 waren er de volgende afdelingen:
* Bedrijfsvoering
* Stadsontwikkeling
* Projectmanagement en Realisatie
* Economische Zaken
* Bouwen en Wonen
* Stadsbeheer (beheer en onderhoud openbare ruimte)
* Milieu
* Mobiliteit (bereikbaarheid van de stad)
Bron(nen)Archief van de Bestuursdienst Gemeente Nijmegen, inventarisnummer 574.